تأثیر مثبت سنگ نمک بر روی تمرکز حواس

تأثیر مثبت سنگ نمک بر روی تمرکز حواس

اشتراک گذاری این مطلب:

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on pinterest

تمرکز حواس، حالتی ذهنی و روانی است که در آن تمام قوای حسی، روانی و فکری شما روی موضوع خاصی متمرکز می‌شود. این حالت، تضمین‌کننده قدرت یادگیری، انجام دادن درست کارها و جلوگیری از پیشامدهای احتمالی است.

تمرکز حواس، کلید اصلی درک مسائل و برای پیشرفت‌های علمی، شغلی و.. ضروری است. به همین دلیل روش‌های زیادی برای تقویت و پرورش این مهارت اساسی وجود دارد که می‌تواند به بالا بردن تمرکز و درنتیجه میزان درک و پیشرفت افراد کمک کند.

حل جدول، نوشتن اعداد معکوس و روش‌های عنکبوتی معمولاً برای افزایش تمرکز حواس استفاده می‌شوند.

تمرکز حواس

با توجه به اهمیت این موضوع، مطالعات و تحقیقات زیادی نیز در این حوزه انجام شده است. در یکی از این پروژه‌های تحقیقاتی، «افزایش تمرکز با استفاده از ماده طبیعی» مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این پروژه به کمک آزمون‌های تمرکز متعدد، دو پرسشنامه و «سنگ نمک» به‌عنوان یک ماده طبیعی، تلاش شد تا میزان تمرکز دانش آموزان یک دبیرستان در استان تهران، قبل و بعد از آزمایش سنجیده شود.

پژوهشگران با کمک پرسشنامه سطح اولیه تمرکز دانش آموزان را ارزیابی کردند. بعد از آن به مدت سه هفته، دانش آموزان را در معرض «سنگ نمک» قرار دادند.

سپس از طریق یک پرسشنامه دیگر و با کمک نرم‌افزار spss، دوباره میزان تمرکز دانش آموزان را مورد سنجش قرار دادند.

نتیجه این تحقیق نشان داد که سنگ نمک تأثیر مثبتی روی تمرکز حواس دانش آموزان داشته است. این ویژگی را می‌توان یکی از مهم‌ترین خواص سنگ نمک دانست.

سنگ نمک چه خواصی دارد؟
بیشتر بخوانید

سنگ نمک و یونیزاسیون

همه ما می‌دانیم که ساده‌ترین حالت ماده، اتم است و عناصر از اتم‌ها تشکیل شده‌اند. اتم‌ها به دلیل ناپایداری، تمایل به تشکیل جفت‌های دوتایی یا سه‌تایی بین خود دارند. به این جفت‌ها مولکول می‌گوییم.

در شرایط خاصی اتم‌های به‌هم‌پیوسته می‌توانند از هم جدا شوند. این جدا شدن مستلزم انرژی زیادی (طبیعی یا مصنوعی) است.

اتم‌هایی که جدا می‌شوند، از لحاظ الکتریکی خنثی نیستند و بسته به اینکه الکترون می‌گیرند یا از دست می‌دهند، بار منفی یا مثبت پیدا می‌کنند.

به این اتم‌های باردار، یون می‌گوییم. از آنجا که یون‌ها از نظر بار الکتریکی خنثی نیستند، به‌شدت ناپایدارند. به جدا شدن اتم‌های یک مولکول و تشکیل یون، یونیزاسیون گفته می‌شود.

هوا مانند هر ماده دیگری از مولکول‌های مجزا و هر مولکول نیز خود از چندین جزء تشکیل شده است. این اجزا بار منفی یا مثبت دارند اما به دلیل تعادلی که بین آن‌ها برقرار است، بار الکتریکی مولکول خنثی است.

سنگ نمک و یونیزاسیون

هوا در اثر جابجایی الکترون، زمانی که در معرض تخلیه الکتریکی قرار می‌گیرد یونیزه می‌شود. یونیزاسیون هوا، علاوه بر راه‌های طبیعی، به‌وسیله روش‌های مصنوعی نیز امکان‌پذیر است.

مطالعه‌ای 40 ساله در دانشگاه برکلی کالیفرنیا، افزایش امواج مغزی تا 20 درصد را در محیطی که غلظت یون منفی بالاست، تأیید می‌کند. طبق این پژوهش، در چنین محیطی نیمکره راست و چپ مغز ما با هماهنگی بیشتری کار می‌کنند.

سنگ نمک، کانی سدیم کلراید (NaCl) است که با نام هالیت یا کلرید سدیم طبیعی نیز شناخته می‌شود. این کانی تولیدکننده یون‌های منفی است.

پس اگر فکر می‌کنید نیاز به تمرکز حواس بیشتری برای پیشبرد کارهای خود دارید، از قرار دادن سنگ نمک در محیط غافل نشوید!

مطالب مرتبط
خرید چشم زخم سنگ نمک

کاربرد سنگ نمک در برابر چشم زخم؟!

سنگ نمک برای بسیاری از افراد ابزاری کارآمد و مؤثر در برابر چشم زخم است. البته چشم زخم مختص به فرهنگ ما نیست و مردم بسیاری از کشورهای دنیا و از دیرباز معتقد بودند که چشم زخم باعث بدشانسی یا اتفاق ناگوار برای جان و مال آن‌ها می‌شود و برای دفع این بلا تمهیداتی می‌اندیشیدند که سنگ نمک یکی از آن‌ها است.

ادامه مطلب >
نوررنگی چه تأثیراتی بر بدن شما می‌گذارد؟

نوررنگی چه تأثیراتی بر بدن شما می‌گذارد؟

آنچه هنرمندان و معماران دکوراسیون داخلی به‌تازگی به آن پی برده‌اند، تأثیری است که رنگ‌ها می‌توانند بر خلق‌وخوی افراد داشته …

ادامه مطلب >
هر آنچه باید از هاون نمک بدانید

هر آنچه باید از هاون نمک بدانید

هاون یا هونگ وسیله‌ای است که از گذشته تاکنون در آشپزخانه‌ها کاربردهای فراوانی داشته است. همه شما قطعاً در خانه …

ادامه مطلب >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *