قبل از خواندن این راهنما خرید آباژور اشتباه است!

قبل از خواندن این راهنما خرید آباژور اشتباه است!

اشتراک گذاری این مطلب:

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on pinterest

آباژورها می‌توانند فضای خانه را متحول کنند و حال و هوایی متفاوت، دل‌نشین و زیبا را به شما هدیه دهند. برای انتخاب آباژوری مناسب برای پذیرایی یا اتاق‌خواب، باید جزئیات بیشتری درباره آن‌ها بدانید. انتخاب یک آباژور کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما اگر به‌درستی انجام نشود، ممکن است در فضای خانه شما کارایی خوبی نداشته باشد.

اگر آباژوری که انتخاب می‌کنید، رنگ، شکل، ابعاد و یا حتی روشنایی مناسبی نداشته باشد، خریداری آن نه‌تنها به زیبایی خانه شما کمکی نمی‌کند، بلکه ممکن است اثر معکوس داشته باشد. این مطلب به شما کمک می‌کند تا با نکات کاربردی لازم برای خرید یک آباژور مناسب آشنا شوید.

آباژور مناسب پذیرایی

آباژور مناسب پذیرایی

پیش از انتخاب آباژور برای اتاق پذیرایی به این نکته فکر کنید که چه کاربردی را از آن انتظار دارید. توجه داشته باشید که نور آباژور در قسمت‌های تاریک‌تر خانه می‌تواند علاوه بر ایجاد فضایی دل‌نشین، آنجا را بزرگ‌تر نیز جلوه دهد. به همین دلیل کنج دیوارها و گوشه‌های تاریک معمولاً مکان‌های مناسبی برای آباژور هستند.

اگر در محیط اتاق خود نور کافی دارید و به دنبال نور بیشتری هستید، علاوه بر روشنایی آباژور، باید به جنس، رنگ و فرم آن نیز توجه کنید. تناسب آباژور با جنس و رنگ مبلمان اهمیت بسزایی دارد و به زیبایی هرچه بیشتر خانه شما کمک می‌کند.

آباژورها در فضاهای یکنواخت خانه نیز کاربرد دارند و صرفاً برای نقاط کم‌نور طراحی نشده‌اند. فضای یکنواخت راهروها یا حتی لابی ساختمان با یک آباژور می‌تواند به محیطی گرم، دل‌نشین و جذاب تبدیل شود.

سنگ نمک را کجای خانه قرار دهیم؟
بیشتر بخوانید

آباژور مناسب اتاق خواب

انتخاب آباژور برای اتاق‌خواب شما و یا اتاق کودک، نیاز به‌دقت بیشتری دارد. علاوه بر توجه به نکات زیبایی‌شناختی، همخوانی با محیط و نورپردازی مناسب، ایمنی آباژور نیز در انتخاب آن برای اتاق‌خواب اهمیت بسیاری دارد.

درنتیجه برای اتاق‌خواب خود سراغ آباژورهایی بروید که شیشه و فلز کمتری در آن‌ها استفاده شده است و ترجیحاً دارای پایه چوبی هستند. سیستم سیم‌کشی، دسترسی به لامپ و اتصالات آباژور نیز باید طوری طراحی شده باشند که کودکان به‌راحتی به آن دسترسی نداشته باشند و خطری آن‌ها را تهدید نکند.

اگر قصد خرید آباژور برای اتاق کودک خود را دارید حتما مقاله چراغ خواب اتاق کودک را بخوانید.

در انتخاب آباژور مناسب اتاق‌خواب، از رنگ غافل نشوید. بر اساس تحقیقات، رنگ اتاق‌خواب در داشتن خوابی راحت و کافی در شب و آغاز روزی پرانرژی بسیار مؤثر است. رنگ‌های آبی، زرد و سبز بیش از دیگر رنگ‌ها تأثیر دارند و افرادی که در اتاق‌هایی با این رنگ‌ها می‌خوابند، معمولاً خواب آرامی را تجربه می‌کنند.

میز مناسب آباژور

میز مناسب آباژور

اگر آباژوری که انتخاب می‌کنید رومیزی باشد، انتخاب میزی متناسب با آن نیز اهمیت پیدا می‌کند. بنابراین هنگام خرید آباژور حتماً این نکته را در نظر بگیرید که آباژور موردنظرتان قرار است روی چه میزی قرار بگیرد. آن‌ها باید از لحاظ فرم با یکدیگر در تناسب باشند؛ یعنی اگر میز آباژور شما گرد و یا مستطیل است، کلاهک آباژورتان نیز بهتر است در هماهنگی با آن شکل مشابهی داشته باشد.

سعی کنید رنگ و طرح آباژوری که انتخاب می‌کنید هم با میز مدنظرتان هم‌خوانی داشته باشد. دقت داشته باشید که ابعاد آباژور نباید از میز بزرگ‌تر باشد.

اگر می‌خواهید به کسی آباژور هدیه دهید پیش از خرید، حتماً فضای خانه او را تصور و متناسب با آن خرید کنید. اگر محل قرار گرفتن آباژور را از پیش در نظر نگیرید، ممکن است خرید رضایت‌بخشی نداشته باشید.

همان‌طور که گفته شد، با توجه به اینکه آباژور شما کجا قرار می‌گیرد، مشخصات آن نظیر فرم، رنگ بدنه و نور آن متفاوت خواهد بود.

آباژور به‌جای چراغ مطالعه

آباژور به‌جای چراغ مطالعه

قرار گرفتن آباژور روی میزهای کوچک اتاق پذیرایی در کنار مبل یا کاناپه، علاوه بر زیبایی و ایجاد تعادل بصری، فضای خوبی را برای مطالعه ایجاد می‌کند. اگر آباژور نور کافی و ابعادی متناسب با میز کار یا مطالعه شما دارد، می‌تواند جایگزین خوبی برای چراغ مطالعه باشد.

درصورتی‌که میز کوچکی دارید، به سراغ آباژور کوچک بروید؛ اما اگر میز شما بزرگ است، بهتر است جانمایی آباژور روی میز و میزان نور آن را به‌دقت بررسی کنید. به یاد داشته باشید که یک آباژور مناسب می‌تواند اتاقی بی‌روح را به فضایی شگفت‌انگیز تبدیل کند و یک آباژور نامناسب، تعادل دکوراسیون اتاق را به هم خواهد زد.

مطالب مرتبط
خرید چشم زخم سنگ نمک

کاربرد سنگ نمک در برابر چشم زخم؟!

سنگ نمک برای بسیاری از افراد ابزاری کارآمد و مؤثر در برابر چشم زخم است. البته چشم زخم مختص به فرهنگ ما نیست و مردم بسیاری از کشورهای دنیا و از دیرباز معتقد بودند که چشم زخم باعث بدشانسی یا اتفاق ناگوار برای جان و مال آن‌ها می‌شود و برای دفع این بلا تمهیداتی می‌اندیشیدند که سنگ نمک یکی از آن‌ها است.

ادامه مطلب >
نوررنگی چه تأثیراتی بر بدن شما می‌گذارد؟

نوررنگی چه تأثیراتی بر بدن شما می‌گذارد؟

آنچه هنرمندان و معماران دکوراسیون داخلی به‌تازگی به آن پی برده‌اند، تأثیری است که رنگ‌ها می‌توانند بر خلق‌وخوی افراد داشته …

ادامه مطلب >
هر آنچه باید از هاون نمک بدانید

هر آنچه باید از هاون نمک بدانید

هاون یا هونگ وسیله‌ای است که از گذشته تاکنون در آشپزخانه‌ها کاربردهای فراوانی داشته است. همه شما قطعاً در خانه …

ادامه مطلب >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *